Σάββατο, 04 Μαΐου 2024
Τέχνες 23 Απριλίου 2024

«Αίμα στη σκηνή»: Η θεατρική παράσταση του Τσαρλς Λάντλαμ ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα

«Αίμα στη σκηνή»: Η θεατρική παράσταση του Τσαρλς Λάντλαμ ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Αίμα στη σκηνή»: Η θεατρική παράσταση του Τσαρλς Λάντλαμ ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Αίμα στη σκηνή»: Η θεατρική παράσταση του Τσαρλς Λάντλαμ ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Rate this item
(0 votes)

Aima sti skini

Η ανατρεπτική κωμωδία «ΑΙΜΑ ΣΤΗ ΣΚΗΝΗ» του  Αμερικανού συγγραφέα και ηθοποιού Τσαρλς Λάντλαμ, ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε σκηνοθεσία Τάσου Πυργιέρη, με ένα θίασο εξαιρετικών ηθοποιών που αποτελείται από τους Θάνο Λέκκα, Αλέξανδρο Βάρθη, Ρένα Κυπριώτη, Χρήστο Σταθούση, Φοίβο Μαρκιανό, Μαριλένα Μόσχου, Μάκη Νάνο.

Το Έργο

H παράσταση «Stage Blood» (στην κυριολεξία σημαίνει το ψεύτικο «αίμα» που χρησιμοποιείται στα θέατρα και στον κινηματογράφο) αφορά τη ζωή στο θέατρο ενός οικογενειακού θιάσου τρίτης κατηγορίας που βρίσκεται σε μία κάποια αμερικανική πόλη (Mudville, Λασπούπολη) και πρόκειται να παρουσιάσει «Άμλετ». Μόνο που για την δεδομένη παράσταση ο θίασος δεν έχει Οφηλία (η ηθοποιός που την ερμήνευε τα βρόντηξε κι έφυγε). Ευτυχώς, μία γηγενής της Λασπούπολης, η Έλφι Φέι ξέρει τον ρόλο της σαιξπηρικής ηρωίδας από στήθους κι έτσι αναλαμβάνει τον ρόλο. Επικεφαλής του θιάσου είναι ο Κάρλτον Στόουν ο πρεσβύτερος, κάποτε ένας σπουδαίος Άμλετ, περασμένης ηλικίας και πλέον εντελώς παραιτημένος. Τον Άμλετ παίζει πια ο γιος του, Κάρλτον Στόουν ο νεώτερος, που αν και διάδοχος της θεατρικής επιχείρησης, θα παραγκωνιστεί από την μητέρα του, Χέλγκα Βέιν, και τον εραστή της, ηθοποιό του θιάσου, Έντμουντ Ντάντρερυ. Oι αναφορές στην πλοκή του «Αμλετ» είναι σαφείς καθόλη την εξέλιξη του έργου. Βασικό ρόλο για την «επιτυχία» των παραστάσεων έχει ο Τζένκινς, ο διευθυντής σκηνής, ο οποίος κόλλησε το μικρόβιο του θεάτρου (αλλιώς, τρέχει στις φλέβες του stage blood) και θέλει να παρουσιάσει τα «Ορυκτά καύσιμα», ένα avant-garde θεατρικό έργο που έγραψε ο ίδιος. Αυτό που επιχείρησε ο Λάντλαμ στο «Αίμα στην σκηνή» συνδέεται άμεσα με την ομάδα που δημιούργησε, την Ridiculous Theatrical Company, αφού στο πρώτο ανέβασμα του έργου (σ’ ένα off Broadway θέατρο τον Ιούλιο του 1974) τους ρόλους ερμήνευσαν οι βετεράνοι της ομάδας (Black-Eyed Susan, Lola Pashalinski, Bill Vehr, Jack Mallory, John D. Brockmeyer) και ο ίδιος ο Λάντλαμ, που έπαιξε τον ρόλο του Κάρλτον Τζούνιορ και του Άμλετ.

Η Ridiculous Theatrical Company (RTC) ιδρύθηκε το 1967 από τον συγγραφέα, ηθοποιό και σκηνοθέτη Charles Ludlam. Για τα επόμενα 20 χρόνια η ομάδα συνδέθηκε με τα αιτήματα των νεανικών κινημάτων και της νεοϋορκέζικης αντι-κουλτούρας της εποχής. Εκείνος και οι συνεργάτες του άντλησαν από τα drag queen-shows και τις μεταμφιέσεις τους, έπαιξαν με την έννοια του φύλου (καθώς συχνά άνδρες έπαιζαν γυναικείους ρόλους και αντιστρόφως). Αγαπημένος τρόπος του Λάντλαμ ήταν η παρωδία και η «πειραγμένη» μεταφορά διαφορετικών θεατρικών ειδών με βασικά ενισχυτικά τον τραβεστισμό και ποικίλες εκφάνσεις της ποπ κουλτούρας (σταρ, παλιές ταινίες, δημοφιλή τραγούδια, υλικά από τηλεοπτικά προγράμματα και διαφημίσεις).

Tον Λάντλαμ ενδιαφέρει να σατιρίσει εν είδει inside joke τα ήθη ενός θιάσου, εκκινώντας από αδυναμίες του χαρακτήρα τους και επεκτείνοντας τον στόχο του σε ένα πλήθος θεμάτων που απασχολούν την καθημερινότητα και την τέχνη τους: σχολές υποκριτικές, θεατρολογικές θεωρίες, απόψεις και κλισέ των καλλιτεχνών, δεισιδαιμονίες, ανοησίες, αγωνίες και πρακτικά προβλήματα της παραγωγής και του βιοπορισμού τους. Ειδικά στο «Αίμα στην σκηνή» ο Λάντλαμ πατάει στο σαιξπηρικό αριστούργημα, του οποίου αποσπάσματα «ερμηνεύουν» κάθε τόσο οι πρωταγωνιστές και πειράζει τη σχέση προσώπων και ρόλων ώστε η νοερή αντιπαράθεση της υπόθεσης του «Άμλετ» με το ανέβασμα της παράστασης από ένα σημερινό θίασο της συμφορά να είναι διαρκής. Από κει προκύπτει το κωμικόν του πράγματος, από τη διαρκή σύγκρουση του σπουδαίου παλιού υλικού με τους ασήμαντους σημερινούς θεατρίνους. Η παρωδία του δεν είναι όπλο διάλυσης αλλά μία δυναμική συνθήκη στο τέλος της οποίας αυτό που βεβαιώνεται είναι ότι η τέχνη είναι ζωή – και φέρει εντός της όσα, κωμικά και δραματικά, ανατροπές και υπερβολές, πτώσεις και ανατάσεις, η ζωή χωράει.

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα

Γεννήθηκε στο Λονγκ Άιλαντ το 1943. Σπούδασε «Δράμα και Λογοτεχνία» και πολύ νωρίς, το 1964, δήλωσε ότι είναι ομοφυλόφιλος. Ίδρυσε το Ridiculous Theatrical Company το 1967, διατηρώντας τη θέση του συγγραφέα, σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή της ομάδας. Ο Λάντλαμ ασχολήθηκε με κωμικές διασκευές κλασικών έργων ή και μυθιστορημάτων με πνεύμα διακωμώδησης. Το σατιρικό, πρωτοποριακό για την εποχή, cross gender θέατρό του βρήκε γρήγορα πιστό κοινό και η ομάδα του μπόρεσε να δουλέψει με οικονομική σταθερότητα επί μία εικοσαετία. Έγραψε, σκηνοθέτησε και έπαιξε (γυναικείους και ανδρικούς ρόλους) στις περισσότερες παραγωγές της Ridiculous Theatrical Company, συχνά με συμπρωταγωνιστή τον σύντροφό του, Έβερετ Κουίντον.

Στα έργα του μιμήθηκε πολλά διαφορετικά λογοτεχνικά και θεατρικά είδη: από τα γοτθικά μυθιστορήματα (σ’ αυτά βασίστηκε η μεγάλη επιτυχία του «H κατάρα της Ίρμας Βεπ», όπου δύο ηθοποιοί παίζουν επτά ρόλους) μέχρι τα φιλμ νουάρ και την pulp μυθοπλασία, τα γαλλικά «καλοφτιαγμένα» έργα του19ου α. έως την όπερα. Πολλές παραγωγές του σήμερα θα εντάσσονταν στο queer θέατρο. Από τα πρώτα θύματα του AIDS, ο Λάντλαμ διαγνώστηκε τον Μάρτιο του 1987 και πέθανε από πνευμονία PCP δύο μήνες αργότερα, σε ηλικία 44 ετών.

Λίγα λόγια για τον σκηνοθέτη

Διαβάζοντας ξανά και ξανά το «Αίμα στη Σκηνή» του Τσάρλς Λάντλαμ, ενός συγγραφέα που γνωρίζουμε πολύ λίγα για αυτόν στη χώρα μας, πως πρόκειται για έναν εκκεντρικό και ευφυή καλλιτέχνη, που θέλει με το συγκεκριμένο θεατρικό του έργο να σε ταξιδέψει στα βάθη της θεατρικής ψευδαίσθησης και να σε προκαλέσει να εξερευνήσεις τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας, αλήθειας και ψέματος, ζωής και θεάτρου. Διαβάζεις ένα θεατρικό έργο και σε παραπέμπει σε τρία τουλάχιστον άλλα θεατρικά κείμενα, το θέατρο μέσα στο θέατρο κάθε στιγμή, από την ώρα που το διαβάζεις έως ότου ξεκινήσεις την διαδικασία των δοκιμών για το ανέβασμα της παράστασης.

Ο Άμλετ, ο Τρέπλιεφ, η Αρκάντινα, η Γερτρούδη, η Οφηλία, η Νίνα, ο Καρλ, η Έλφι, ο Στόουν ο πρεσβύτερος, ένα φάντασμα, ένα δεύτερο φάντασμα, ίσως κι ένα τρίτο φάντασμα, ήρωες όλοι μιας παράστασης, ενός αμερικάνικου «καταραμένου» επαρχιακού θιάσου, μπλέκονται με έναν απροσδόκητο και παράλογο τρόπο, που ο ένας ρόλος απορροφά τον άλλο και οδηγεί σε ανεξάντλητο γέλιο, ανατροπές και εκπλήξεις.

Ολοκληρώνοντας την ανάγνωση, ξεκινάει μια απρόβλεπτη περιπέτεια, ένα ταξίδι στην καρδιά της θεατρικής τέχνης, που τόσο πολύ αγαπάει και ήθελε να την μοιραστει με συναδέλφους, που έχει συνεργαστεί στο πρόσφατο παρελθόν και έχουν κοινούς κώδικες επικοινωνίας, αμοιβαία εκτίμηση και αντιμετωπίζουν τη ζωή και το θέατρο αισιόδοξα. Ήταν μεγάλη πρόκληση για εκείνον να καταφέρει να κρατήσει σε εγρήγορση τους ηθοποιούς μου, ενώ έπρεπε να αγγίξει κείμενα, όπως η «Ισπανική Τραγωδία» του Τόμας Κίντ, ο «Άμλετ» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, «Το βιβλίο του Τσαγιού» του Οκακούρα Κακούζο, «ο Γλάρος» του Άντον Τσέχοφ και ταυτόχρονα να αποκωδικοποιήσει μια φρενήρη κωμωδία ανατροπών όπου διαπίστωσε ότι αν και όλα έχουν ειπωθεί στο θέατρο επανειλημμένως, υπάρχει ο τρόπος να τα ξανασυστήσεις με μια νέα ματιά. Ανυπομονεί να μοιραστεί με το κοινό αυτή την έντονη εμπειρία, που τους πρόσφερε αυτός ο παράξενος «τύπος», ο Τσάρλς Λάντλαμ, με το θεατρικό του έργο το «Αίμα στη Σκηνή» και είναι περήφανοι που το παρουσιάζουνε για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Ταυτότητα Παράστασης

  • Μετάφραση: Χριστίνα Μπάμπου-Παγκουρέλη
  • Σκηνοθεσία: Τάσος Πυργιέρης
  • Σκηνικά/Κοστούμια: Ελίνα Δράκου
  • Σχεδιασμός Φωτισμών: Στέβη Κουτσοθανάση
  • Μουσική Σύνθεση: Φοίβος Μαρκιανός
  • Βοηθοί Σκηνοθέτη: Σοφία Καστρησίου, Μάκης Νάνος
  • Επιμέλεια ήχων: Νίκος Τσαούσης
  • Φροντιστήριο: Βασιλική Τσιλιγκρού
  • Κατασκευή Σκηνικού: Χρήστος Χαμζαλάρης
  • Ζωγράφος Σκηνικού: Σοφία Παπαδοπούλου
  • Φωτογραφίες: Κωνσταντίνος Λέπουρης
  • Διεύθυνση Φωτογραφίας/Trailer: Γιώργος Δασκαλόπουλος
  • Make up: Σοφία Καραθανάση
  • Κομμώσεις: Ξένια Μουτέν
  • Επικοινωνία: Ευαγγελία Σκρομπόλα
  • Socialmedia: Social Wave Ath
  • Νομικός Σύμβουλος: Δημήτρης Καλοχαιρέτης
  • Παραγωγή: Boiling Point

Ηθοποιοί:

  • Θάνος Λέκκας: Κάρλτον Στόουν ο πρεσβύτερος, ο θιασάρχης ,το φάντασμα , Γκίλμπερτ Φέι
  • Αλέξανδρος Βάρθης: Τζένκινς, Διευθυντής Σκηνής
  • Ρένα Κυπριώτη: Χέλγκα Βέιν, σύζυγος του Κάρλτον Στόουν
  • Χρήστος Σταθούσης: Κάρλτον Στόουν ο νεώτερος, φέρελπις ηθοποιός
  • Φοίβος Μαρκιανός: Έντμουντ Ντάντρερυ, ζεν κομίκ, μουσικός επί σκηνής
  • Μαριλένα Μόσχου: Έλφι Φέι, μια θεατρόπληκτη επαρχιωτοπούλα
  • Μάκης Νάνος: Ένας αθόρυβος Οδηγός Σκηνής

Πληροφορίες Παραστάσεων

Πρεμιέρα: 10 Μαΐου για 16 φανταστικές παραστάσεις

Παραστάσεις:

  • Τετάρτη & Κυριακή: 19:00
  • Παρασκευή & Σάββατο: 21:15

Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Τιμές εισιτηρίων: 15€ (Κανονικό), 13€ (Μειωμένο), 8€ (Ατέλεια)

Προπώληση εισιτηρίων: www.more.com & στο ταμείο του θεάτρου

Διεύθυνση: Σύγχρονο Θέατρο, Ευμολπιδών 45, Γκάζι στο μετρό Κεραμεικός

www.ertnews.gr

Read 20 times

About Us

Thessaloniki Day & Night

Διασκέδαση Χωρίς Όρια

info(@)thessaloniki-dayandnight.gr

Connect With Us